1. خانه
  2. ناشرین
  3. پیشنهاد شما برای استفاده از تبلیغات مبتنی بر پاداش چیست؟

پیشنهاد شما برای استفاده از تبلیغات مبتنی بر پاداش چیست؟

با الگوریتم‌های هوشمند تپسل برای اثربخشی بیشتر به کمپین‌های تبلیغاتی، اپلیکیشن‌هایی که تبلیغات را به درستی و بهینه پیاده‌سازی کرده باشند درآمد بیشتری از این سیستم تبلیغاتی کسب می‌کنند. با رصد میزان تحقق اهداف هر کمپین تبلیغاتی در هر اپلیکیشن (برای مثال تعداد تماشای کامل ویدئو، تعداد کلیک‌های روی لینک پایانی و …) اپلیکیشن‌هایی که نمایش تبلیغات در آن‌ها منجر به نتایج بهتری شده باشد برای تخصیص نمایش تبلیغ در اولویت بالاتری قرار خواهند گرفت و قیمت نمایش تبلیغ در آن ها بالاتر می‌رود؛ به همین دلیل بهتر است پیش از پیاده‌سازی تبلیغات مبتنی بر پاداش تپسل و یا در صورتی که از درآمد خود راضی نیستید، توصیه‌های ذیل را مطالعه کنید:

گام اول: نرخ درگیری تبلیغاتی خود را افزایش دهید

 

Adoption Rate یا نرخ درگیری تبلیغاتی چیست؟

نسبت تعداد کاربرانی که حداقل یک بار به تماشای تبلیغات پرداخته‌اند به کل کاربران را نرخ درگیری تبلیغاتی (Adoption Rate) می‌گویند. اولین قدم در راه افزایش درآمد ناشر، افزایش این کسر است.

مطابق آمارها تنها 5 درصد از کاربران یک اپلیکیشن پرداخت درون‌برنامه‌ای انجام می‌دهند، این یعنی نرخ درگیری تبلیغاتی (Adoption Rate) هر اپلیکیشن به صورت بالقوه حداقل 95 درصد است و میانگین این عدد برای اپلیکیشن‌های فعلی در ایران کمتر از 20 درصد است. اگر مایل به افزایش درآمد تبلیغاتی خود هستید و درصد کمی از کاربران شما نسبت به تماشای ویدئوی تبلیغاتی اقدام می‌کنند، گام اول تسهیل تماشای ویدئو و ترغیب همه کاربران به انجام این کار است.

باید و نبایدهایی برای افزایش نرخ درگیری تبلیغاتی

مهم‌ترین راهکار برای افزایش نرخ درگیری تبلیغاتی دسترسی آسان کاربر به دکمه‌ای برای تماشای ویدئو است. (تعریف یک تبلیغ‌گاه (Zone) که همه کاربران در هنگام ورود به اپلیکیشن و یا در صفحه اصلی حتما با گزینه تماشای تبلیغ و جایزه آن مواجه شوند.) اصولا کاربر زمانی به تماشای ویدئوی تبلیغاتی روی می‌آورد که برای طی مرحله به سکه/الماس/پول و … نیاز دارد، در این زمان است که پیشنهاد تماشای ویدئوی تبلیغاتی به کاربرانی که اکثر آن‌ها تمایلی به پرداخت مستقیم درون برنامه‌ای ندارند می‌تواند تعداد درخواست‌های تماشای ویدئو را از سمت اپلیکیشن افزایش داده و تماشای تبلیغ را برای کاربر تبدیل به یک فعل مطلوب کند و به تجربه کاربری اپلیکیشن آسیب نزند.

اگر قصد افزایش نرخ درگیری تبلیغاتی اپلیکیشن خود را دارید:

نباید:

  •     امکان تماشای ویدئو را فقط برای کاربرانی که از مرحله‌ای بالاتر رفته‌اند فراهم کنید.
  •     دکمه‌ی تماشای ویدئو را در قسمتی از اپلیکیشن قرار دهید که همه کاربران به‌صورت مداوم به آن مراجعه نمی‌کنند.

باید:

  •    زمانی که پیام “سکه/الماس/پول کافی ندارید” به کاربر نمایش داده می‌شود، پیشنهاد تماشای ویدئو و دریافت رایگان به او داده شود.
  •     دکمه‌ای که توجه کاربر را به تماشای ویدئو جلب کند در صفحه‌ی اول اپلیکیشن قرار دهید.
  •     یک قسمت از فروشگاه اپلیکیشن خود را به دریافت رایگان در ازای تماشای ویدئو اختصاص دهید.

گام دوم: بهینه کردن و افزایش تعداد تبلیغ‌گاه (Zone)

حالا که در گام اول مطمئن شدید که همه کاربران شما با پیشنهاد تماشای تبلیغ مواجه خواهند شد، گام دوم افزایش تعداد تبلیغ تماشا شده توسط هر کاربر است اما معمولا ناشرین در این گام نگران نارضایتی کاربران و افزایش نرخ حذف اپلیکیشن هستند. تحقیقات دانشگاه سان‌فرانسیسکو بیان داشتند که فرکانس تبلیغات تماشا شده توسط کاربر تاثیری در نرخ حذف اپلیکیشن و کاهش نرخ بازگشت او به اپلیکیشن ندارد. آن‌چه فاکتور مهم در این دو نرخ است، تجربه‌ی کاربری اپلیکیشن است. اگر تبلیغات را در محل‌های مناسبی قرار دهید، نگرانی در مورد افزایش تعداد تبلیغ‌های تماشا شده توسط کاربر بی‌معنی است، اما تعداد بیشتر تبلیغ تماشا شده توسط کاربر به معنای درآمد مستقیم بیشتر ناشر است. در اینجا چند مثال از تبلیغ‌گاههایی که در صورت تطابق با اپلیکیشن شما توانایی افزایش تعداد تبلیغ تماشا شده توسط یک کاربر را دارند را با هم مرور می‌کنیم:

یک- تبلیغ‌گاهی برای جایزه 2x:

یکی از موثرترین راه‌ها برای ترغیب کاربران به تماشای ویدئوی تبلیغاتی پیشنهاد دریافت 2x به ازای تماشای کامل ویدئو است. منظور از 2x این است که کاربر در ازای تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی چیزی را برای خود دو برابر کند. چند مثال عملی از این راهکار عبارتند از:

  • در انتهای یک مرحله که پس از پیروزی تعداد امتیاز/سکه/جایزه کاربر به او اعلام می‌شود، دکمه‌ای با عنوان “جایزه دو برابر بگیر” وجود داشته باشد که کاربر با کلیک بر روی آن یک ویدئوی کوتاه تماشا کند و دریافتی او دو برابر شود.
  • این امکان می‌تواند فقط زمانی که کاربر رکورد خود را در طی یک مرحله جابه‌جا کرده است به وی اعطا شود.
  • این امکان می‌تواند به صورت تصادفی و به تعداد محدود در شبانه‌روز به کاربر اعطا شود.
  • این امکان می‌تواند فقط پس از مرحله‌ها و ماموریت‌های مهم به کاربر اعطا شود.
  • وقتی جایزه‌ی روزانه/گردانه شانس/شانس روزانه به کاربر هدیه می‌شود، با تماشای یک ویدئو این جایزه را برای خود دو برابر کند. البته می‌توان شرط دریافت جایزه‌ی روزانه را به طور کلی تماشای یک ویدئو قرار داد و در هر ورود کاربر به اپلیکیشن، ابتدا او را با یک صفحه برای تماشای ویدئو و دریافت جایزه روزانه مواجه کرد. این کار به افزایش Adoption Rate هم کمک خواهد کرد.
  • بازی‌هایی که پس از یک دوره غیبت کاربر، هنگام حضور مجدد او مقدار امتیاز کسب‌شده در این مدت را به وی اطلاع می‌دهند هم می‌توانند امکان دو برابر کردن این امتیاز از طریق تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی را فراهم کنند.

دو- تبلیغ‌گاهی برای استفاده از مفهوم زمان در اپلیکیشن:

مفهوم زمان در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها نقش دارد. چگونه از این مفهوم برای تماشای بیشتر ویدئوها توسط کاربران استفاده کنیم؟

  • در بازی‌هایی که کاربر برای یک ارتقا یا آپگرید ویژگی‌های قهرمان، رفتن به مرحله‌ی بعد، ساختن یک قسمت از بازی استراتژیک، دریافت اتومبیل تازه خریداری‌شده، پر شدن بنزین و … باید مدت زمان مشخصی را منتظر باشد، می‌توان به او پیشنهاد تماشای یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی و صفر شدن زمان را داد.
  • بهتر است این امکان در زمان‌های انتظار طولانی‌تر از 5 دقیقه به کاربر پیشنهاد شود تا انگیزه لازم برای تماشای یک ویدئوی 30 ثانیه‌ای به او داده شود.
  • بهتر است اگر زمان بخشی از مفاهیم اصلی بازی شما است، این امکان را به تعداد محدودی در شبانه‌روز به کاربر اعطا کنید تا تجربه کاربری اصلی شما تغییری نکند.
  • در بازی‌های جدولی و اپلیکیشن‌هایی که کاربر با محدودیت زمانی خاصی در طی یک مرحله یا قسمت مواجه نیست، می‌توانید میانگین زمانی طی مرحله توسط کاربران دیگر با توجه به سطح دشواری آن مرحله یا قسمت را مشخص کنید. اگر کاربری بیش از این زمان برای طی مرحله زمان سپری کرد، به او پیشنهاد تماشای یک ویدئوی کوتاه تبلیغاتی و یا اعطای چند سکه/الماس/پول را بدهید.

سه- تبلیغ‌گاهی برای اعطای شانس دوباره به کاربر:

یکی از کلیدی‌ترین زمان‌هایی که می‌توانید کاربر را به تماشای تبلیغ با کمال میل وی دعوت کنید وقتی است که:

  •   کاربر در میانه‌ی مرحله یا قسمتی از اپلیکیشن شکست می‌خورد، علی‌الخصوص اگر این شکست در جایی بالاتر از رکوردهای قبلی وی رخ داده باشد. تحقیقات نشان می‌دهند کاربر در هنگام شکستن رکوردهای خود 40 درصد هیجان‌زده‌تر و تاثیرپذیرتر است. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و به او که تشنه‌ی یک شانس دوباره است، امکان ادامه‌ی مرحله با تماشای یک ویدئو را بدهید.
  •   کاربر در میانه‌ی یک مرحله/ماموریت/قسمت با کمبود مهمات/پول/سکه/سلامتی مواجه شده است و اگر به زودی توان کسب آن را پیدا نکند آن مرحله را می‌بازد. پیشنهاد تماشای ویدئو در میانه‌ی یک مرحله، اگر مطابق با نیاز کاربر به او ارائه شود، مورد استقبال واقع خواهد شد. حتی اگر این امکان چندین و چند بار در روز رخ بدهد، بدون آسیب به تجربه‌ی کاربری درآمد خود را افزایش داده‌اید. این شیوه‌ی پیاده‌سازی، علاوه بر افزایش درآمد، سبب افزایش مدت زمان حضور کاربر در بازی و درگیری بیشتر او خواهد شد.

چهار- تبلیغ‌گاهی برای شروع بهتر بازی با استفاده از تماشای تبلیغ:

  • برخی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها در شروع هر مرحله/ماموریت/قسمت مقداری دارایی اولیه مثل پول/سلاح/سکه به کاربر می‌دهند تا با استفاده از آن‌ها آغاز کند و سپس براساس عملکرد خود این مقدار را افزایش داده و مسیر مطلوب را طی کند. می‌توان در ابتدای هر مرحله/ماموریت/قسمت به کاربر پیشنهاد داد که با تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی مقدار دارایی اولیه‌ی بیشتری داشته باشد و با قدرت بیشتری آغاز نماید.

پنج- تبلیغ‌گاهی برای اعطای تخفیف و امکانات ویژه به کاربر

  • اگر کاربر برای خرید امکانات مختلف درون اپلیکیشن شما مجبور به پرداخت تعداد مشخصی سکه/الماس/پول است، در کنار هر یک از اقلام خود تخفیفی چند درصدی به ازای تماشای ویدئو به کاربر ارائه دهید. مهم است که این امکان را نه در بخش فروشگاه اصلی که محل پرداخت وجه ریالی است، بلکه در جاهایی که کاربر با خرج وجوه درون برنامه‌ای نسبت به خرید اقدام می‌کند فراهم کنید.
  • صورت دیگر این راهکار این است که وقتی کاربر قصد فروش اقلام تولیدی توسط خودش را دارد (مثلا در بازی‌های استراتژیک و شهرسازی، تربیت بازیکن در بازی‌های ورزشی و …) به او پیشنهاد شود که با تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی، فروش را به قیمت 2 برابر انجام دهد.
  • یک پیشنهاد دیگر برای استفاده از این راهکار این است که با تماشای ویدئوی کوتاهی یک بار در شبانه‌روز امتیازهای منفی کسب‌شده توسط کاربر در آن روز نصف شود.
  • هم‌چنین یکی از موثرترین راهکارها این است که یک امکان از بازی را فقط در ازای تماشای ویدئو به کاربران خود بدهید. یک مثال از این امکان، تبدیل وجوه مختلف بازی به هم از طریق تماشای ویدئو است. هر اپلیکیشن می‌تواند امکان ویژه‌ای برای خود تعریف و کاربران خود را ترغیب به تماشای ویدئو کند.

شش- تبلیغ‌گاهی با هدف افزایش مدت حضور کاربر در اپلیکیشن

یکی از راهکارها برای ترغیب کاربر به حضور بیشتر در اپلیکیشن و افزایش درآمد تبلیغاتی، این است که کاربر پس از تماشای یک ویدئو جایزه‌ای که برای او در نظر گرفته شده –مثلا یک خط بنزین- را دریافت کند و به او اعلام شود اگر تا کمتر از 5 دقیقه بعد از آن جایزه استفاده کند، می‌تواند مجددا ویدئو تماشا کند و این بار 2 برابر جایزه دریافت کند، باز اگر جایزه‌ی دوم –که 2 برابر یعنی مثلا 2 خط بنزین بوده است- را تا کمتر از 10 دقیقه بعد استفاده کند می‌تواند با تماشای مجدد ویدئو 3 برابر جایزه بگیرد و به همین ترتیب، تا 5 برابر این امکان را به کاربر داد و او را ترغیب کرد که یک ساعت به‌طور مداوم از اپلیکیشن استفاده کند.

برای اطلاع از اهمیت مدت زمان حضور کاربر در اپلیکیشن و تاثیر آن بر جریان درآمدی کلی خود، این پست از بلاگ تپسل را در مورد آمارهای یک اپلیکیشن مطالعه کنید.

چند توصیه کلی براساس ژانر اپلیکیشن

اگر اپلیکیشن شما بازی است

  • تبیلغات را به هیچ‌وجه نامحدود قرار ندهید:برای تعداد تبلیغاتی که کاربر در یک روز می‌تواند تماشا کند محدودیت قرار بدهید. برای مثال، فقط هر پنج ساعت به کاربر اجازه‌ی تماشای تبلیغ و کسب جایزه را بدهید. به عبارت دیگر اینکه کاربر هروقت به اپلیکیشن مراجعه کرد بتواند هرچقدر مایل است ویدئوی تبلیغاتی مشاهده کند و جایزه دریافت کند برای شما مطلوب نخواهد بود. عدم نمایش نامحدود تبلیغات باعث می‌شود اولا به کاربرانی که پرداخت درون‌برنامه‌ای انجام می‌دهند احترام گذاشته باشید و درآمد اصلی خود را حفظ کنید؛ ثانیا کاربران برای کسب همه‌ی جایزه‌های رایگان چند بار در شبانه‌روز به بازی شما مراجعه کنند و نرخ بازگشت روزانه‌ی اپلیکیشنتان افزایش یابد. از طرف دیگر این کار باعث می‌شود تاثیر تبلیغات در ذهن کاربران بیشتر باشد و هدف مورد نظر تبلیغ‌دهندگان بیشتر لحاظ شود، به همین دلیل تعداد و قیمت تبلیغات درون اپلیکیشن شما بیشتر شود. این توصیه مهم‌ترین توصیه برای پیاده‌سازی بهینه‌ی تپسل است.
  • دکمه‌ی انجام تبلیغ را در محلی مناسب که همه‌ی کاربران آن را ببینند قرار دهید:دکمه‌ی انجام تبلیغ را در محلی قرار دهید که همه‌ی کاربران شما در اولین مراجعه به اپلیکیشن با آن مواجه شوند. قرار دادن دکمه‌ی تبلیغ در فروشگاه یا صفحاتی که تعداد کمی از کاربران به آن مراجعه می‌کنند می‌تواند درآمد شما را به طور جدی کاهش دهد.
  • در صورت استفاده از تبلیغات ویدئویی، جایزه‌ی همه‌ی تبلیغات را ثابت قرار دهید:تبلیغات با قیمت‌های متفاوتی در تپسل ارائه می‌شوند ولی درگیر کردن کاربر با قیمت تبلیغات باعث پرت شدن حواس او از روند بازی می‌شود و به تجربه ثابت شده اگر به ازای تماشای هر ویدئو و انجام هر فعالیت تبلیغاتی، مقدار جایزه‌ی ثابتی از وجه رایج بازی را به کاربر بدهید، موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد.
  • از تبلیغات برای درگیری بیشتر کاربر با بازی‌تان استفاده کنید:خلاق‌ترین راه استفاده از تپسل این است که کاربر بتواند با انجام تبلیغات، بیشتر از بازی شما استفاده کند. مثلا با تماشای یک ویدئو بتواند بدون خرج کردن یک مسابقه‌ی بیشتر در بازی شما انجام بدهد. اگربه این مهم دست بیابید، می‌توانید مطمئن باشید که تبلیغاتنرخ بازگشت روزانه اپلیکیشن شما را افزایش خواهند داد.

اگر اپلیکیشن شما محتوایی (آموزشی، سبک زندگی، آشپزی، موسیقی و …) است

  • در این حالت، می‌توانید به کاربر این امکان را بدهید که به جای خرید اشتراک و پرداخت مستقیم درون برنامه، به ازای تماشای کامل یک ویدئو از مقدار محدودی از محتوای برنامه استفاده کند. مثلا کاربر برای شنیدن یک موسیقی، مطالعه‌ی دستور پخت یک غذا، خواندن یک فصل از کتاب الکترونیکی و … ابتدا یک ویدئو تماشا کند و سپس محتوای موردنظرش را دریافت نماید. این کار سبب افزایش رضایت کاربران می‌شود و با بخشیدن حس خوب به کاربر اثرگذاری تبلیغات را بیشتر می‌کند.

اگر اپلیکیشن شما خبری، شبکه‌ی اجتماعی و … است

  • چنانچه اپلیکیشن شما رایگان است و پرداخت درون برنامه‌ای ندارد، وقتی کاربر صفحه را می‌پیماید ویدئوی تبلیغاتی را (در بین پست‌های افراد و اخبار و …) به صورت ناگهانی نمایش دهید. یک راه دیگر این است که وقتی کاربر روی خبر یا پست کلیک می‌کند و می‌خواهد آن را به صورت کامل مطالعه کند، یک ویدئوی تصادفی برای او پخش شود. برای حفظ رضایت کاربر و عدم نمایش بیش از حد تبلیغات، این کار را فقط برای خبرهای جنجالی یا پست‌هایی که مخاطبان زیادی دارند انجام دهید تا هم درآمد کسب شده بیشتر باشد و هم کاربران با حجم بالای تبلیغات مواجه نشوند.
  • اگر برنامه‌ی شما پرداخت درون‌برنامه‌ای دارد می‌توانید مطابق توضیحاتی که برای اپلیکیشن‌های محتوایی عمل کنید.

اگر اپلیکیشن شما محلی برای اشتراک ویدئوهای کاربران است

  • در صورتی که برنامه‌ی شما از ژانر ویدئو و رسانه است، می‌توانید در ابتدای ویدئوهای کاربران پرمخاطب، یک ویدئوی تبلیغاتی پخش کنید و با این کار درآمد تبلیغاتی مطلوب را کسب کنید. تپسل در SDK جدید خود تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll) را معرفی کرده که بهترین گزینه برای اپلیکیشن شما استفاده از این نوع تبلیغات است.

آیا این این آموزش مفید بود؟

مقالات و آموزش های مرتبط